Planera bättre

Vid redovisningen på vårat planeringsarbete igår så var det en del kommenterar om att man inte hade kunskap om hur en hemsida skall se ut och fungera. Det fanns önskemål om att vi borde fått se exempel på bra och dåliga sidor. Kravet var väl inte en projektplanering av en hemsida men eftersom vi skall gör en senare var den redan gjord. I detta läget slog det mig att kursen kanske är felplanerad. Det är en grundkurs och inträdeskraven var allmän behörighet för högskola. Men jag har förståelse för den önskan på exempel för man ställer krav på oss att planera för just kommande kurs då vi skall snickra ihop en. Min tanke är att planering av projekt borde ligga sist av de fyra avsnitten som ingår i kursen. Att vi först lär oss bildbehandling (redan avhandladkom rätt i tiden) , lär oss att bygga sidor, lär oss grafik och som avslutning planerar vi för ett projekt. Då har vi lärt oss innehållet i en hemsida och har mer kunskap och kött på benen för hur lång tid olika delar tar och vad som skall produceras.


Göra film

Vi har fått bra tips på länkar om att göra film bl a. hittar ni de på http://www.voodoofilm.org/filmskola/, http://www.ur.sr.se/television/.  Dessutom var föreläsningen om storyboard riktigt bra, många idéer olika typer och tekniker. Området filmskapande är ett stort område och fyller väl gott och väl hela denna kursen och lite till. Det vi åstadkommit några fåtal storyboards är bara en skrapning på ytan och borde väl kanske inte varit med alls eller att man bara läst detta. Känns lite tunt att ha med i arbetet känner jag.

Planering

Efter kvällens avslutande sammankomst på kursen känns det rätt ok. Med de ledord vi fick som inlämningsuppgifter var det många "poletter" som trillade ner. Boken luslästes en gång till och var till stor nytta. Man fick äntligen komma till skott och få något konkret att jobba med utifrån all konversation och teori som präglat kursen så här långt. Vi producerade äntligen och fick till slut fram en ”produkt”.

Det jag saknat och som jag själv kanske borde tagit reda på var hur ett ”projektdokument” ser ut i verkligheten. Jag nämnde det ikväll att det kanske hade varit till hjälp att få se upplägget och hur omfattande det är. Jag inbillar mig också att det finns normer, standarder och regler hur man skall lägga upp projekten beroende på bransch. Tips och idéer är alltid bra att få så att man inte behöver uppfinna hjulet en gång till.


Ny sida på intenet för arbetsmiljöfrågor.

I dagarna har tidningen "arbetsliv" kommit ut och det finns mycket läsbara nyheter och artiklar där. En nyhet som jag vill förmedla är att det startat en ny hemsida för arbetsmiljöfrågor, www.arbetsmiljoupplysningen.se. Bland innehållet kan nämnas enligt citat "tematiska fördjupningar, debattartiklar och en sökfunktion med vars hjälp användaren kan samla information från olika källor".
Bakom portalen står ca 30 aktörer bl. a arbetsmarknadens parter, myndigheter, organisationer forskningsinstitut, Arbetsmiljöverket, Prevent och Arbetslivsinstitutet.

Gör ett besök, för sidan är väl värd det.



Vårterminens Arbetsmiljö & Säkerhet

Nu återstår det bara fem veckor av vårterminen och vi har kvar fördjupningsuppgiften, kontrolluppgiften och företagsbesöket i kursen arbetsmiljö och säkerhet. Till hösten fortsätter den med ytterligare 25 timmar och då skall elsäkerheten, mätövningar och HLR genomföras.

Fördjupningsuppgiften skall resultera i en enskild skriftlig rapport eller annan form av redovisning (multimedia). Då skall något avsnitt specialstuderas som t ex. ergonomi, stress, skyddsutrustning för kemikalier, skyddshandskar eller varför inte det som  precis har avhandlats, systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) Det finns hur mycket som helst att förkovra sig i.

Företagsbesöket skall också resultera i en någon form av rapport och kan ske i grupp om två stycken. Där skall eleverna ställa frågor på hur företaget jobbar med SAM, organisation och företagets arbetsmiljöpolicy. Innan besöket skall frågor förberedas och viss intervjuteknik tränas.   


Projekt "Elevdemokrati"

Vårat projekt om elevdemokrati på De la Gardiegymnasiet, lokala styrelsen, har nu kommit in i fas två. I den nyss avslutade kursen, introduktion till digital grafik, gjordes en affisch. I den pågående kursen, planering av produktion, skall vi planera för en film och hemsida.
Vi har haft ett första möte, den andra maj, där vi gjorde stolparna till projektplanen med utgångspunkt från Sven Eklunds bok "Arbeta i projekt". Även en grafisk illustration togs fram, med hjälp av Power Point, ett s k WBS (Work Breakdown Structure). En WBS bekriver projektplanen på ett överskådligt sätt och i PP användes funktionen organisationsschema.
Även filmen som skall göras finns med som en del i projektet med egen plan innehållande, synops, syfte, mål, målgrupp, utrustning, storyboards  mm mm.
Nästa  mötestillfälle för projektgruppen är den 20050509 på LHO.

hits